O paleo i protokole

mięso 1 paleo

 

PALEO

Jak to się ładnie mówi paleo to nie dieta a styl życia :). Założenie jest następujące: wracamy do czasów paleolitu, gdzie jaskiniowcy musieli iść na łowy, aby wykarmić rodzinę. W dzisiejszych czasach nie jest to możliwe, dlatego też ciężko jest porównywać te dwa okresy (chociażby pod względem jakości jedzenia). Niemniej jednak możemy się czegoś od jaskiniowców nauczyć. Postarajmy się częściej wychodzić na dwór, więcej ruszać  i się wysypiać. Większość ludzi pracuje umysłowo i wiele godzin spędza przed biurkiem, co nie wpływa pozytywnie na ich organizm (wiem coś o tym, mój kręgosłup już się buntuje). W paleo najbardziej podoba mi się jednak to, że nie jemy przetworzonej żywności. Tak, gotowanie potraw zajmuje dużo czasu, ale ja staram się jak najbardziej optymalizować ten czas, bo warto czuć się lżej i zdrowiej. Dla tych którzy właśnie poznają tą dietą (super, że wpadliście :)) napiszę krótko czego powinniśmy unikać, a co należy jeść.

Unikamy:

  • zbóż ( glutenu, kasz),
  • nabiału,
  • cukru,
  • warzyw strączkowych,
  • olejów roślinnych ( z wyjątkiem oliwy z oliwek i oleju kokosowego)

Nie należy się obawiać małego poziomu wapnia w diecie paleo gdyż znajduje się on w innych produktach takich jak sardynki, szpinak, sałata czy brokuły.

Jemy:

  • mięso,
  • ryby,
  • jajka,
  • owoce morza,
  • warzywa,
  • owoce,
  • orzechy i nasiona,
  • tłuszcze (takie jak oliwa z oliwek, smalec czy olej kokosowy).

Więcej możecie przeczytać na stronach:

http://www.tlustezycie.pl/p/paleo.html

http://jaskiniowa-kuchnia.blog.pl/2015/02/18/o-co-w-ogole-chodzi-z-tym-paleo/

http://paleosmak.pl/dieta-paleo/

 

warzywa 1

 

PROTOKÓŁ AUTOIMMUNOLOGICZNY (The Autoimmune Protocol AIP)

Protokół autoimmunologiczny – jeśli akurat go stosujesz, to Ci współczuje, ale warto się trochę pomęczyć. Ja na nim byłam dość długo (choruje na Hashimoto)  i nawet się już przyzwyczaiłam do tak okrojonego jadłospisu, który w skrócie polegał na jedzeniu mięsa, ryb i warzyw. Dlatego też zebrałam trochę przepisów, które mam nadzieję, że Ci posłużą i urozmaicą codzienne posiłki. Protokół zmienia się cały czas (gdyż stale prowadzone są badania na jego temat), dlatego też najlepiej jeśli jest dostosowany indywidualnie do każdej osoby.

Więcej możecie przeczytać na stronach:

http://www.tlustezycie.pl/2013/12/choroby-autoimmunologiczne-jak.html

http://jaskiniowa-kuchnia.blog.pl/hashimoto-i-protokol-autoimmunologiczny-aip/

http://paleosmak.pl/protokol-autoimmunologiczny/

 

mięso 2 paleo

Zdjęcia pochodzą ze strony: unsplash.com